Sunetul Sinagogii

La Lugoj, sus, în Sinagogă. Aproape, tavanul își etalează superba broderie, în rozuri diafane. În fața mea, doar tuburile orgii, lăsând să curgă invers, spre înalt, sunetul puternic de slavă. Franz Metz a adus, mai cu seamă, compoziții ale celor ce-au dat viață, aici, în Banat, muzicii: Josef Wenzel Heller (1849-1914), Karl Rudolf Karrasz (1846-1912), Josef Emanuel Ranftl (1786-1863). Acesta era profesor de canto la Lugoj, venit dintr-un sătuc pe care l-am traversat la venire, Darova…
Întinderea lină a pustei, fără niciun zvâcnet mai înalt, le-a insuflat, cu siguranță, acestor bărbați, nevoia să-și poarte sufletul mai sus. Munții metalici ai orgii au compensat chemarea din înalt.


Pe drum, gândul se bucura, dimpotrivă, de spațiul nesfârșit: simțeam cum niciun zid nu-l oprește, cum se prelinge, străbătând desimea sălbatică a mărăcinilor, cum aleargă spre zare… Din când în când, prindea câte un crâmpei de imagine ce trecea, fulgurant, prin memoria mea înțesată de amintiri, pentru a-l scăpa apoi, pierdut în galbenul monoton al câmpului…

Orga a încheiat de intonat Trei psalmi de Dvorak. Pe banca din față, întâlnesc inscripționat numele lui Öszi Sándorné, proprietara al cărei loc îl uzurp -122. Cu câtă consecvență și-o fi urmat Öszi Sándorné crezul, de și-a înscris numele în bronz, să nu se șteargă, efemeră, aspirația ei de înalt?

Începe partea Sandei Guțu: Suita I pentru violoncel solo de Bach. Singură în centrul Sinagogii, gestul ei are siguranța unei sublime oficieri. Din corpul instrumentului, sunetul se desprinde, ușor, înălțându-se, celest. Minute prelungi… o unică respirație… zborul unei aripe de înger.
În aerul ce poartă încă tremurul delicat al visării, orga revine, cu un Finale ferm.

Drumul spre casă înghite, în tăcerea târzie, o seară de poveste.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.